Nowe nabrzeża, nowe możliwości

Social button for Joomla

Pomorze. Dostępniejszy Wolny Obszar Celny

Duże statki, mające długość do 250 m i zanurzenie - do 10,6 m, będą mogły swobodnie wchodzić od początku przyszłego roku do wewnętrznego portu gdańskiego. Zwiększą się też możliwości portu, jeśli chodzi o wielkość przeładunków i sprawność obsługiwania statków.

Jowita Ciechanowicz - Kierownik projektów SPO - T ZMPG SA.

W Wolnym Obszarze Celnym dobiegają końca prace hydrotechniczne związane z poszerzaniem wejścia portowego i odbudowa drugiego odcinka nabrzeża WOC II. Rozpoczęła się modernizacja skrzyżowania ulic Oliwskiej i Przemysłowej, będącego węzłem drogowym, prowadzącym do WOC i zarazem - do bazy promowej Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Odbudowa na finiszu

Na terenie WOC, leżącym nad basenem Władysława IV, w ubiegłych latach odbudowano, na zlecenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, pierwszy odcinek nabrzeża WOC II o długości 303 metrów i nabrzeże Zachodnie o długości 80 m. Na ich styku zbudowano rampę, będącą stanowiskiem przeładunkowym dla statków samochodowych i ro - ro, przewożących ładunki na pojazdach. Prace modernizujące obszar wolnocłowy, obejmujące przebudowę drugiego, 301 - metrowego odcinka nabrzeża WOC II i układu drogowego, są kontynuowane, ale już ze wsparciem finansowym Unii Europejskiej, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport (SPO - T). Projekt tych inwestycji: „Poprawa dostępu do Wolnego Obszaru Celnego w Porcie Gdańsk“, przygotował ZMPG SA. Ich łączny koszt wyniesie 37 mln zł, z czego 27,7 mln zł będzie stanowiło dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a ponad 2 mln zł - z kasy miasta Gdańsk, do którego należą drogi dojazdowe do WOC. Natomiast poszerzanie wejścia portowego stanowi inwestycję Urzędu Morskiego w Gdyni, odpowiedzialnego za zewnętrzną infrastrukturę portów morskich - tory podejściowe, wejścia i falochrony.

- Gotowa do użytku jest nowa, uchylna rampa ro - ro przy nabrzeżu WOC II, która usprawni przeładunki samochodów osobowych i innych ładunków ro - ro - zaznacza Jowita Ciechanowicz, kierownik projektów SPO - T ZMPG SA. - Budowa placów postojowo - manewrowych dla samochodów i dróg wewnętrznych są zaawansowane w 70 procentach, a odbudowa drugiego odcinka nabrzeża WOC II - prawie w 80 procentach. Przed miesiącem zaczęły się prace drogowe na przedpolu WOC, w rejonie ulicy Oliwskiej w Nowym Porcie. Powstające tam skrzyżowanie ma być wykonane do grudnia. Na początku 2008 roku rozpoczną się odbiory techniczne nabrzeża i węzła drogowego, po których zostaną one oddane do eksploatacji.

Większa zdolność przeładunkowa

Kierownik Jowita Ciechanowicz podkreśla, że inwestycje w rejonie WOC mają zwiększyć roczną zdolność przeładunkową portu o 100 tys. ton. Usprawnienie układu komunikacyjnego w rejonie WOC znacznie ograniczy zanieczyszczanie środowiska naturalnego, bowiem znacząco zmniejszy się emisja przez samochody dwutlenku węgla i związków ołowiu. Wzrośnie też bezpieczeństwo ruchu drogowego i spadną koszty eksploatacji samochodów, których coraz więcej wjeżdża zarówno na teren WOC, jak i do bazy promowej PŻB.

Inwestycje na obszarze wolnocłowym i w innych rejonach portu (przy nabrzeżu Przemysłowym i w Terminalu Promowym Westerplatte) przyczynią się do wzrostu konkurencyjności portu gdańskiego na bałtyckim rynku przewozów morskich. Przy całym odbudowanym nabrzeżu WOC II będzie można równocześnie obsługiwać kilka statków. Poprzednio jego druga część miała linię biegnącą po łuku, co utrudniało cumowanie, zwłaszcza większych jednostek pływających. Część tę wyprostowano, budując dwa proste odcinki nabrzeża o długości 152 m i 120 m. Dwa fragmenty płyty nabrzeża wzmocniono, aby możliwe było opuszczanie na nie ukośnych ramp przeładunkowych statków ro - ro. Przyległe do niego dno basenu Władysława IV, pogłębione do 9 m, umocnią worki z piaskiem, ułożone na geowłókninie.

W perspektywie inwestycje w porcie gdańskim, w tym na WOC, przyczynią się do lepszego wykorzystania gospodarczego obszarów portowych nad Martwą Wisłą i zwiększenia obsługi ładunków ro - ro, w tym promowych. Pozwolą także na rozwój preferowanej przez Unię żeglugi bliskiego zasięgu, przy udziale portu gdańskiego, i na szersze wprowadzenie nowych technologii przewozów i przeładunków.

WOC w Gdańsku

Powierzchnia obszaru wynosi 33,5 ha. Jest on zarządzany przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA. Kontrahenci korzystają na WOC z możliwości składowania importowanych towarów bez gwarancji celnych, kontyngentów, cła i podatku w nieograniczonym czasie, wyprowadzania i odprawiania celnego ładunków partiami, a także prowadzenia różnych form działalności produkcyjnej i usługowej. Obszar powstał w połowie XIX stulecia, po wielkiej powodzi, gdy zasypano stare ujście Wisły i równocześnie wejście portowe, znajdujące się wtedy w pobliżu dzisiejszego Zakrętu Pięciu Gwizdków. W ten sposób powstały półwysep Westerplatte i nowe wejście portowe. W roku 1889, naprzeciwko Westerplatte, wykopano obecny basen Władysława IV, nad którym zlokalizowany jest WOC. W 1930 roku zbudowano tam trzy nabrzeża (WOC I, WOC II i Zachodnie). W ciągu 70. lat stalowa ścianka szczelna nabrzeża WOC II, na styku z wodą, przerdzewiała. Zagrażało to katastrofą. Nabrzeże musiano wyłączyć z eksploatacji. Roboty hydrotechniczne i drogowe, których głównym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco z Gdańska, pozwolą na ponowne włącznie do użytkowania całego terenu WOC.

autor: Sieński Jacek ; gazeta: Dziennik Bałtycki ; wydanie Główne, strona 11 ; tematyka: ekonomia gospodarka ; data: 1 sierpnia 2007r.

Oferta

       Główną działalnością firmy jest doradztwo w zakresie pozyskiwania środków finansowych z dostępnych w Polsce programów pomocowych. Świadczymy usługi w zakresie:  Identyfikacji odpowiednich ...
    Od ponad dziesięciu lat Agencja J&J prowadzi także działalność szkoleniową. Początkowo szkolenia skierowane były wyłącznie do branży finansowo ubezpieczeniowej - zespół Agencji J&J ...
         Projekt jest złożonym działaniem o charakterze jednorazowym, które jest podejmowane dla osiągnięcia z góry określonych celów. Złożoność wynika z szeregu działań, jakie należy wykonać w ...

Napisali o nas

Region mieści się w czołówce wykorzystania funduszy unijnych Liczby mówią za ...
Pomorze. Dostępniejszy Wolny Obszar Celny Duże statki, mające długość do 250 m ...
Kawiarenka internetowa, projektowanie stron www - młodzi coraz chętniej ...
Jowita Ciechanowicz, WŁAŚCICIELKA AGENCJI J&J Z GDYNI Prowadzona przeze ...

Kontakt do Konsultantów Funduszy Unijnych

Agencja J&J na facebook

profesjonalne rozwiązania dla firm TNS-PR

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".


DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd